De juiste slaaphouding

Tijdens het slapen worden verschillende houdingen aangenomen die niet allemaal even goed zijn voor de gezondheid. Er is onderscheid te maken tussen de rugligging, de zijligging en de buikligging.

Rugligging

Voor een afzonderlijke ondersteuning van het hoofd is een kussen nodig. De dikte van het kussen is evenredig met de kromming van de rug, hoe krommer hoe dikker. Een te dik kussen brengt een knik in de wervelkolom teweeg. Ook een te hard kussen veroorzaakt een knik. Bovendien wordt in een dergelijk geval een te grote drukkracht op het hoofd verwekt. Het kussen moet vervormbaar zijn en zowel het hoofd als de nek ondersteunen.
In de rugligging kan de natuurlijke S-kromming van de wervelkolom in de lenden-bekkenstreek toenemen door de verkorting van de heupbuigers. Deze spieren verbinden de lendenwervelkolom met het dijbeen. Door verkorting van deze spieren wordt de wervelkolom in rugligging hol getrokken, wat pijn kan veroorzaken. De meest natuurlijke kromming van de lendenwervelkolom kan men behouden als de romp en het dijbeen een hoek van 135° vormen. Dat bereikt men wanneer het bed in het midden doorzakt of wanneer men in de zijligging slaapt.

Perfecte ligging voor het beste slaapcomfort
Zijligging

Het hoofd en de halswervelkolom mogen niet afhangen, wat voor kan komen als de schouders relatief breed zijn. Om dat te vermijden dient een hoofdkussen de nek en het hoofd zo te ondersteunen dat de zijwaartse afbuiging binnen de perken blijft.
De wervelkolom mag tussen de schouders en het bekken niet doorhangen, wat bij een smalle taille en relatief brede schouders en bekken het geval kan zijn. Het doorhangen van het laagste deel van de borst en lendenwervelkolom kan pijn veroorzaken. Bij personen met een wespentaille dienen de matras en de matrasdrager ter hoogte van de schouders, het bekken en de dijbenen dieper in te veren. Hoe zachter de bovenste lagen van de matras zijn (met behoud van de veerkracht), des te beter de wervelkolom horizontaal blijft.

Buikligging

Door de sterke draaiing van hoofd van links naar rechts in de buikligging wordt de wervelkolom in de nek zwaar belast. Dit draaien is nodig om goed te kunnen blijven ademen, maar zorgt vaak voor nek- en hoofdpijn. Om slapen in de buikligging te voorkomen kan er aan de voorkant van het pyamajasje of nachthemd een balletje of dikke knoop worden bevestigd. Dit zorgt er voor dat tijdens de slaap de buikligging niet wordt aangenomen wegens het ongemak.